Itt jelentkezhet be korábban regisztrált Erste Market hozzáférésével.
Amennyiben korábban csak hírleveleinket kapta, és nem regisztrált, akkor hozzáférését ezen az oldalon tudja aktiválni.

ELEMZÉS

Tesla: Hogyan tovább az árcsökkentésekkel?

ÖTLETGYÁR MINI
ÖTLETGYÁR MINIKerekes TamásRészvényelemző2023. augusztus 4.   14:37

A Tesla körülbelül két hete tette közé második negyedéves gyorsjelentését. Azóta körülbelül 10 százalékot esett az elektromosautó-gyártó részvényárfolyama, de ha az év eleji mélyponthoz viszonyítunk, akkor még így is 160 százalékos hozamot lehetett elérni a cég papírjain. Menjünk bele egy kicsit, hogy mi állhat a folyamatok hátterében, és hogyan tovább.

Legutóbbi írásunkban azt fejtegettük, hogy még a kétéves mélypontra való esés után is mennyire drága a részvény, és most sem vagyunk más véleményen. Vizsgálatunk során leginkább a befektetők számára csalódást okozó bruttó-marzs részvényre gyakorolt lehetséges hatását fogjuk körbejárni.

A Tesla folytatta a leárazásokat. Érzékelték, hogy a kereslet felpörgetéséhez alacsonyabb eladási árakra van szükség, ami meg is hozta a várt eredményt. Az első negyedévben 423 ezer, a második negyedévben pedig 466 ezer autót adtak el. Utóbbi rekordot jelentett a vállalat életében, és az elemzői várakozásokat is felülmúlta. A második negyedéves eladási adat 83 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, ami már megfelel az Elon Musk által vízionált évenkénti 50 százalékos növekedésnek.

További jó hír volt a cég számára, hogy először a Ford, majd később több másik autógyártó is együttműködést kötött a Tesla töltőhálózatának használatára. A Tesla Supercharger nevű, 12 ezer töltőpontot biztosító rendszere a legfejlettebb és legnépszerűbb az Egyesült Államokban.

A második negyedéves eredmény várakozáson felül alakult, a rekordszámú eladott autónak köszönhetően a vállalat 24,9 milliárd dollár bevételre tett szert, 91 centes nyereséget generálva részvényenként. Ez meghaladta a 24,5 milliárd dolláros illetve 81 centes várakozást. Szembetűnő volt ugyanakkor, hogy az egy évvel korábbi 25 százalékról 18 százalékra esett vissza a bruttó marzs, főleg az eladási ár csökkentésének betudhatóan.

1. ábra: Előremutató P/E és EV/EBITDA értékeltség a Tesla és a hagyományos autógyártók esetében

Forrás: Bloomberg, Erste

Márciusban is az volt az állításunk, hogy a Tesla nagyon drága, és ez az állításunk változatlan a körülbelül 160 százalékos árfolyamnövekedést követően is. A Tesla papírjaiért továbbra is óriási prémiumot kell fizetni a hagyományos autógyártókkal összevetve (1. ábra). A csakis elektromos autókra fókuszáló cégek esetében bonyolultabb a kérdés. A legtöbb ilyen vállalattól egyelőre nem várnak profitot, azon gyártók esetében viszont, ahol már nyereséges a működés (BYD, Li Auto), a Tesla a legdrágább a 2024-es és 2025-ös eredményvárakozások alapján is (2.ábra).

2. ábra: Előremutató P/E és EV/EBITDA értékeltség a Tesla és a több elektromosautó-gyártó esetében

Forrás: Bloomberg, Erste

Ha pusztán a Tesla operatív működésére koncentrálunk, akkor azt láthatjuk, hogy az utóbbi egy-két évben a többi autógyártóhoz képest kiemelkedő haszonnal tudott üzemelni, köszönhetően a szinte egyedülállónak nevezhető pozíciójának. Az egyre gyakoribb árcsökkentések következtében azonban a Tesla marzsai egyre inkább kezdenek konvergálni a legprofitábilisabb hagyományos autógyártók számaihoz (3. ábra).

3. ábra: Autógyártók működési marzsai

Forrás: Bloomberg, Erste

A fenti ábra alapján úgy tűnik, hogy a Tesla marzsa a lemorzsolódás révén a Hyundai, a Kia, a Mercedes, a BMW, az Isuzu és a GM-hez közeli szintre csökkent. A vállalat gyorsjelentése alapján ez a haszonkulcs-szint fennmaradhat a jelenlegi negyedévben is. Az elemzői modellek alapján a 2025-2029-es időszakra vonatkozó várakozások a korábbi 15-20 százalék közötti működési marzshoz való visszatérést vetítik előre a Tesla számára. Mindezt úgy, hogy az autóeladási számok és a bevétel éves növekedési üteme 20 százalék felett, vagy annak közelében alakul.

Véleményünk szerint ezen számok csak nagyon nehezen lehetnek elérhetők. A Tesla modelljeinek ára a luxusautó kategóriába, vagy annak közelébe tartozik, miközben a világ legnagyobb autógyártói is gőzerővel dolgoznak az egyre hatékonyabb elektromos autók fejlesztésén. Kínában pedig már egészen olcsó, átlagos jövedelemmel rendelkezők számára is elérhető árú autókat tudnak előállítani és piacra dobni. Nem véletlen, hogy a Teslának voltak olyan törekvései, hogy a távol-keleti vetélytársaival egyezséget kössön az „árháború” lezárása érdekében.

Így a Tesla értékeltsége nem csak nagyon drága, és az előrevetített 2029-es nyereség alapján kerül majd először 20-as P/E értékeltség alá, de a jövőbeli profit marzs szintje is kérdéses lehet szerintünk, ami csak rontja a véleményünket a vállalattal kapcsolatban.

Erste NetBroker
Állampapírok
a biztonságos befektetések
kedvelőinek.
Részletek
Erste Netbroker Állampapírok a biztonságos befektetések kedvelőinek. Részletek
Erős volt a Magyar Telekom első negyedéve
PIACI HÍREK

Erős volt a Magyar Telekom első negyedéve

A Magyar Telekom 2024. első negyedéves számai minden soron meghaladták a...

Egyre kevesebb gazda Németországban
AGRÁR SAROK

Egyre kevesebb gazda Németországban

Napjainkban, amikor a mezőgazdaság gazdálkodási körülményei alapjaiban és tartósan változnak meg, igen fontos mintákat találni az átalakulás...

2024. május 21.

Az Erste Befektetési Zrt. (székhelye: 1138 Bp., Népfürdő utca 24-26., 8. emelet; "az Erste") EZEN oldalon található adatkezelési tájékoztató ismeretében, a "Mentés" gomb megnyomásával egyértelműen és kifejezetten hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat kezelje abból a célból, hogy az Erste Befektetési Zrt. részemre az általa nyújtott befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön, az adatkezelési tájékoztatóban foglalt időtartamig.

A "Mentés" gombra való kattintással továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy az Erste Befektetési Zrt. az Erste Bank Hungary Zrt. (1138 Bp., Népfürdő utca 24-26.; a „Bank”) részére a jelen regisztráció során megadott valamennyi személyes adatomat továbbítsa annak érdekében, hogy a Bank részemre az általa nyújtott pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos gazdasági reklámot közvetlen üzletszerzés módszerével küldjön a Bankoldalon található adatkezelési tájékoztatójában foglaltak szerint az ott meghatározott időtartam alatt.

Erste tájékoztatását elfogadom, miszerint Erste a személyes adataimnak feldolgozásával az Idealap Kft.-t bízta meg adatfeldolgozási szerződés keretében.

Ezen felül tudomásul veszem, hogy jelen hozzájárulásomat akár az info@ersteinvestment.hu címre küldött nyilatkozatommal, akár a 06-1-2355-151 telefonszámon az Erste ügyfélszolgálatán, akár személyesen bármelyik Erste bankfiókban bármikor korlátozás és indokolás nélkül visszavonhatom.

Rendben